Na targach International Hydrogen & Fuel Cell Expo w Tokio Toyota zaprezentowała zaawansowany moduł wysokociśnieniowych zbiorników wodoru do różnych zastosowań. Może on zasilać ogniwa paliwowe w pociągach, ciężarówkach, autobusach, jachtach, jak również w stacjonarnych generatorach prądu.
Moduł magazynujący wodór Toyoty
Nowy moduł Toyoty jest oparty na sprawdzonej technologii kompozytowych zbiorników, stosowanych w obu generacjach sedana Mirai. W jego obudowie obok zbiorników mieszczą się także systemy bezpieczeństwa Toyoty, w tym detektor wodoru i automatyczny wyłącznik oraz system monitorowania temperatury i poziomu naładowania każdego zbiornika z osobna.
W koncepcyjnym module do magazynowania wodoru zastosowano zbiorniki o 3,5 razy większej pojemności niż w Toyocie Mirai. Mają one 2192 mm długości, a ich średnica wynosi 486 mm. W zbiorniku można przechowywać do 9,1 kg wodoru pod ciśnieniem 70 MPa. Dla porównania, zamocowany wzdłuż pojazdu zbiornik z Toyoty Mirai drugiej generacji ma długość 1533 mm i średnicę 299 mm. Mieści 2,6 kg wodoru pod tym samym ciśnieniem.
Bezemisyjny generator
Moduł Toyoty został zaprojektowany w 3 wariantach o różnej wielkości. Urządzenie umożliwia bezpieczne i wydajne przechowywanie oraz transport wodoru na większą skalę niż w przypadku zbiorników stosowanych do tej pory.
Koncern zakłada, że w przyszłości tego typu instalacje – zarówno te koncepcyjne, jak i te, które Toyota wprowadziła na europejski rynek w marcu 2021 roku – umożliwią bezpieczne i łatwe użytkowanie bezemisyjnego zasilania. Będzie ono wykorzystywane w wielu dziedzinach, w tym m.in. w branży transportowej (ciężarówki, autobusy, pociągi i statki), w portach, zakładach produkcyjnych czy magazynach jako stacjonarne źródło prądu. Dzięki temu można będzie wykorzystywać energię generowaną z wodoru z dala od infrastruktury produkcji i masowego przesyłu tego gazu.
Intensywny program testów
Po raz pierwszy Toyota pokazała koncepcyjny model modułu na wodór na targach FC Expo (International Hydrogen & Fuel Cell Expo) w Tokio. Już wkrótce rozpoczną się testy tego urządzenia. Będzie to miało miejsce podczas japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu Series, w których Toyota startuje prototypową Corollą z silnikiem wodorowym.
Moduł będzie też wykorzystywany do transportu wodoru podczas inaugurującego tegoroczny sezon wyścigu na torze Suzuka, zaplanowanego na 19 i 20 marca. Impreza ta będzie pierwszą okazją do sprawdzenia procedury transportu dużych zapasów wodoru na ciężarówce z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe, na której Toyota zainstaluje 2 zestawy po 16 zbiorników.
Kalendarz sezonu Super Taikyu Series 2022 obejmuje siedem rund i kończy się w listopadzie, również na torze Suzuka.